+48 531 408 282

img
img

Lamborghini Jarama w Polsce

Historia modelu Jarama

Historia miała swój początek w 1964 roku, gdy z linii produkcyjnych zaczęły zjeżdżać pierwsze modele Lamborghini 350 GT. Kolejnym epizodem był model 400 GT 2+2, którego następcą był Lamborghini Islero.

Sprzedaż Islero nie osiągnęła zadowalającego poziomu, którego oczekiwał Ferruccio, więc zdecydowano o zakończeniu produkcji po zaledwie dwóch latach, podczas których bramy fabryki opuściło 225 egzemplarzy.


W 1970 roku podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie Lamborghini zaprezentowało model Jarama, następcę Islero. Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, który zaprojektował również Espadę i Miurę. Ten nowy model 2+2 z 1970 stał się ostatnim GT z silnikiem V12 napędzanym z przodu przez Lamborghini.

Lamborghini Jarama był skierowany do tej samej grupy odbiorców, co wcześniej Islero — zamożnego biznesmena, który chciał posiadać luksusowy samochód o wysokich osiągach, który nie przyciągałby zbyt wiele uwagi, a jednocześnie nie byłby zbyt duży jak Espada lub zbyt futurystyczny jak Miura.


Nadwozie Jaramy, zostało wykonane ze stali, co sprawiło, że był dość ciężki, nawet z silnikiem V12 i mocy 350 KM, Jarama była wolniejsza niż Islero S. Waga całkowita wynosiła 1540 kg, gdy poprzednik Islero S ważył tylko 1460 kg. Dzięki silnikowi V12 i mocy 350 KM nowy model Lamborghini rozpędzał się do 260 km/h.

Klimatyzacja była dostępna jako dodatkowa opcja, podczas gdy skórzane fotele wraz z przyciemnianymi, elektrycznymi szybami i podgrzewaną tylną szybą, były podstawowymi udogodnieniami. Deska rozdzielcza została pokryta miękką włoską skórą, kierownica natomiast wykończona najlepszym jakościowo drewnem.

W ciągu dwóch lat zbudowano w sumie 177 sztuk Lamborghini Jarama, zanim na Genewskim Salonie Samochodowym w 1972 roku zaprezentowano ulepszoną Jarame S. Według informacji 20 aut zostało dostarczonych z opcją podwójnego szyberdachu (18 z nich sprzedano w USA), a sześć opuściło fabrykę w konfiguracji RHD.

 

Ciekawostka na zakończenie


Jarama to słynny tor Grand Prix w pobliżu Madrytu. W przypadku tego modelu Lamborghini nazwa odnosi się do rasy jednych z najbardziej zaciekłych byków w Hiszpanii. Wyhodowanych przez Don Manuela de Gavaria w prowincji La Mancha, które wypasały się w pobliżu rzeki Jarama w Titulcia.