Historia powstania modelu Targa jest wyjątkowa. Jak chęć ominięcia nowo ustanowionych przepisów sprawiła, że powstało najseksowniejsze Porsche – model Targa?
W latach 60. XX wieku w USA zwiększono wymagania dotyczące bezpieczeństwa samochodów z otwartym dachem. Celem tego zabiegu miało być zwiększenie bezpieczeństwa osób podróżujących autami cabrio. Stany Zjednoczone były największym rynkiem dla marki Porsche więc ewentualny zakaz sprzedaży tego rodzaju aut, byłby dużym ciosem w wyniki finansowe marki ze Stuttgartu. Porsche zaprezentowało model, 911 Targa na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 1965 roku.
Nazwa Targa, powstała z nazwy długo dystansowych wyścigów górskich, które odbywały się na Sycylii w okolicach Palermo. Targa Florio, bo tak nazywał się wyścig, odbywał się od 1906 do 1977 roku. Początkowo nowy model Porsche nazywał się Florio, ale ostatecznie nazwa została zmieniona na Targa. W języku włoskim oznacza ona tablicę rejestracyjną.
Model 991, został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie 15 września 2011 roku. Jego produkcja trwała do 2015 roku. W tym właśnie roku została zaprezentowana poliftingowa wersja, która otrzymała oznaczenie 991.2. Nasz dzisiejszy bohater był oferowany w trzech wersjach silnikowych:
Warto przypomnieć, że model „S” przed liftingiem z wolnossącym 3,8-litrowym silnikiem generował 400 KM oraz 440 Nm.
Targa, była najcięższa z całej serii aut Carrera. Targa GTS, waży 1680 kg ze skrzynią PDK, gdzie Carrera 4S waży 1510 kg.
Od generacji 997 model Targa jest oferowany tylko i wyłącznie z napędem na 4 koła. Jest to ukłon w stronę klientów marki mieszkających w rejonach świata, w których warunki atmosferyczne nie są na tyle sprzyjające, by móc w pełni korzystać z osiągów aut napędzanych na tył.
Naszym dzisiejszym bohaterem jest model 991.2 Targa 4S, który uczestniczył w lipcowym wydarzeniu pod nazwą „Wakacyjny wieczór z motoryzacją”. Prezentowany model posiada 7 biegową skrzynię PDK. Targa, dzięki szklanej tylnej szybie jest zdecydowanie lepiej oświetlona niż ciemniejsze i bardziej ponure cabrio. Jeśli nie mieszkasz w miejscu, gdzie słońce świeci przez większą część roku, jest to lepsze rozwiązanie.
W wersji 4S stosunek mocy do masy wynosi: 1 KM/4 kg.
Cena modelu Targa 4S zaczynała się w polskich salonach od 656 040 zł. Lista dodatków, jakie mogliśmy zamówić, była naprawdę długa. Najdroższe dodatki, o jakie mogliśmy wzbogacić nasze auto to:
Były również opcje, których cena jest lekko mówiąc kontrowersyjna, ale cóż, Porsche to Porsche:
Model Targa, jest samochodem wręcz idealny do weekendowej zabawy jak również do codziennego użytkowania. Napęd na cztery koła z mocą wynoszącą 420 KM sprawia, że nawet mniej doświadczeni kierowcy mają możliwość wykorzystać w pełni osiągi, jakie generuje model 4S. Wyjątkowość tego modelu i jego wielofunkcyjność bezpośrednio przekłada się na cenę używanych aut.
Portal classic.com szacuje, że średni koszt używanego auta wynosi 143 279$. Ceny aut stale idą do góry i jest sygnał utrzymania się tej tendencji wzrostowej w następnych latach.